Tag: 9dari10

CARA MUDAH JAHIT KURUNG MODEN ROPOL

Siapa tak suka mini kurung ropol kan?,, tempahan dah dapat untuk raya tahun ni, baju ni senang sgt nak jahit,.. jom kita tengok stepnya. Cam biasa la kena faham asas pola kurung moden, mini kurung ni, kalau nak buat pendek kurangkan labuh, lepas tu tang ropol tu,potong la nak serong ke atau keliling dibawah, kalau

RUANG JAHIT?? BAGAIMANA PILIHAN ANDA..

Ruang jahit bagaimana pilihan anda? Bagi yang ada butik atau kedai sendiri, tak kisah la deko macamana ikut selera sendiri, bagi mereka yang memiliki mesin jahit portable, mungkin meja yang diperlukan tak besar mana pun nak letak mesin tu kan, bagi saya yang memiliki mesin jahit industri, ia memerlukan ruang yang agak besar untuk letak

CARA LAKAR POLA KAIN KIPAS BELAKANG

Kenapa dinamakan kain kipas belakang? Sebab lipatan belakangnya memang seakan kipas, ia berstail, elegent dan sesuai untuk berfesyen.   Kain ni keburukannya agak sempit, tak bebas melangkah, kena melangkah dengan sopan dan ayu sekali, haha, itulah kelemahan nya bagi pendangan saya, apa pun ia sesuai sekali dengan dipadankan dengan kebaya tradisional or kebaya labuh.. Jom

CARA DRAW POLA KAIN LIPAT BATIK

Kain lipat batik sesuai digayakan bersama kurung pesak, kurung pahang, kurung moden , kurung kedah,blause, dan ia memang ” ngam’ dengan semua jenis pakaian. Susah ke draw pola lipat batik ni, oh ye lipat batik ni boleh jahit ke belah kiri or kanan ye, terpulang kepada keselesaan si pemakai. Jom kita tengok  bagaimana pola lipat

[ LEGEND ] 5 KELEBIHAN MESIN GOYANG KAKI

Mesin goyang kaki kekal relevan, betul tak? mesti ramai yang setuju dengan pendapat ni, walau pun tahun berganti, mesin ni masih lagi digunakan walaupun bersaing dengan lambakan mesin jahit industri dan portable. Apakah yan membuatkan mesin ini kekal relevan? Jom kita tengok 5 kelebihan mesin ini .   RINGAN Mesin ni boleh diangkat seorang diri

CARA PALING BASIC NAK UKUR SEPASANG BAJU MELAYU

Baju melayu ni senang kalau ada baju contoh yang dah siap bila mengukurnya.  Berikut merupakan bahagian yang penting yang mesti ada untuk hasilkan sepasang baju melayu. Jom kita tengok satu-satu. BAJU MELAYU BAHU – Ukur dari tulang ke tulang bahu, rasa ada satu tulang dihujung bahu. Itulah saiz bahu kita . Contoh minimum 14 ,

CARA MUDAH LAKAR POLAR SELUAR BUDAK

Seluar kanak -kanak sebenarnya amat mudah untuk dijahit berbanding seluar biasa. Hari ni saya nak share sedikit mengenai cara lakar seluar budak Jom kita tengok, penerangan saya berdasarkan gambarrajah di atas.   LABUH SELUAR= Dari atas pinggang ke buku lali Labuh tu biasa 2 ” lebar UKUR LILIT PUNGGUNG = ? ( MASUKKAN UKURAN PUNGGUNG