ASAS POLA KEBAYA KELEPET

Teks : Eryna Taylor KREDIT GOOGLE Ni merupakan pola Kebaya kelepet, kiri adalah pola depan , kanan adalah pola belakang. Berikut adalah ukuran contoh jom tgok satu2.. Bahagian Depan Pola terdiri daripada : Bahu : 15 inchi Dada : 36 inchi Pinggang: 32 Punggung : 42. Pola belakang sama sahaja. Sebenarnya banyak sgt jenis KEBAYA

2012 BERMULA SEGALANYA..

Teks: Eryna Taylor ” DULU TAKUTNYA NAK PEGANG MESIN INDUSTRI LAJU, SEKARANG, HMMM… DAH BOLEH SIAPKAN SEPASANG BAJU KURUNG DALAM 1 HARI SAHAJA” Mula-mula belajar menjahit wajib pegang mesin goyang, memang khas untuk newbie yang memang tak pernah pegang mesin, tak salah pun, pada pandangan saya, ia sangat bagus, sebab ia punya value yang tersendiri.

7 TIPS MENJAHIT TEMPAHAN PAKAIAN SEMASA MUSIM PERAYAAN

Seperti sedia maklum menjelang musim perayaan adalah waktu yang paling sibuk bagi semua tukang jahit. Pada waktu ini, tempahan pelanggan tetap diutamakan, kemudian jika ada pelanggan luar yang ingin menggunakan khidmat kita,bolehlah dipertimbangkan nak terima atau pun tak.Saya ingin kongsikan pengalaman yang berharga  menjahit tempahan pakaian bila tiba musim perayaan. Jom tengok.     Sinonim

CARA MUDAH JAHIT KURUNG MODEN ROPOL

Siapa tak suka mini kurung ropol kan?,, tempahan dah dapat untuk raya tahun ni, baju ni senang sgt nak jahit,.. jom kita tengok stepnya. Cam biasa la kena faham asas pola kurung moden, mini kurung ni, kalau nak buat pendek kurangkan labuh, lepas tu tang ropol tu,potong la nak serong ke atau keliling dibawah, kalau

RUANG JAHIT?? BAGAIMANA PILIHAN ANDA..

Ruang jahit bagaimana pilihan anda? Bagi yang ada butik atau kedai sendiri, tak kisah la deko macamana ikut selera sendiri, bagi mereka yang memiliki mesin jahit portable, mungkin meja yang diperlukan tak besar mana pun nak letak mesin tu kan, bagi saya yang memiliki mesin jahit industri, ia memerlukan ruang yang agak besar untuk letak

CARA LAKAR POLA KAIN KIPAS BELAKANG

Kenapa dinamakan kain kipas belakang? Sebab lipatan belakangnya memang seakan kipas, ia berstail, elegent dan sesuai untuk berfesyen.   Kain ni keburukannya agak sempit, tak bebas melangkah, kena melangkah dengan sopan dan ayu sekali, haha, itulah kelemahan nya bagi pendangan saya, apa pun ia sesuai sekali dengan dipadankan dengan kebaya tradisional or kebaya labuh.. Jom

CARA DRAW POLA KAIN LIPAT BATIK

Kain lipat batik sesuai digayakan bersama kurung pesak, kurung pahang, kurung moden , kurung kedah,blause, dan ia memang ” ngam’ dengan semua jenis pakaian. Susah ke draw pola lipat batik ni, oh ye lipat batik ni boleh jahit ke belah kiri or kanan ye, terpulang kepada keselesaan si pemakai. Jom kita tengok  bagaimana pola lipat